Thajsko, oficiálně Thajské království, do roku 1939 známé pod názvem Siam, patří do sdružení států jihovýchodní Asie ASEAN. V rámci tohoto uskupení je thajská ekonomika po Indonésii druhou hospodářsky nejsilnější zemí v regionu, a to především díky své geografické poloze, rozvinuté infrastruktuře a průmyslu. Za přispění štědrých veřejných výdajů se stala atraktivní investiční destinací pro cizí investory a místem výroby špičkových zahraničních výrobků.

Nejvýznamnějším zdrojem příjmů země je tradičně cestovní ruch. Nádherné pláže a památky navštíví ročně mnoho milionů turistů. K důležitým odvětvím patří zemědělství, ve kterém je zaměstnáno více než 40 % pracovních sil. Původně Thajsko vyváželo především zemědělské výrobky, textil a spotřební zboží, nyní ale v jeho vývozních komoditách dominuje zboží s vysokou přidanou hodnotou.

NEJVĚTŠÍ PRODUCENT VOZŮ PICK-UP

Thajsko je nazýváno Detroitem Východu. Je největším světovým producentem vozů pick-up. Přibližně 200 kilometrů na jihovýchod od Bangkoku se nachází průmyslová oblast Rayong, kde se vyrábí díly pro automobilový průmysl, hlavně japonský a americký. Své závody tam mají automobilky Toyota, Isuzu, Honda, Nissan, Mitsubishi, Mazda, Ford, Chrysler, otevřít výrobní závod plánuje i německý koncern Volkswagen.

Thajská ekonomika je silně proexportně orientovaná. Vývozy směřují hlavně do Číny, USA, Japonska, Hongkongu a Singapuru. Mezi hlavními partnery na straně dovozu figuruje Japonsko, Čína, Spojené arabské emiráty, Spojené státy americké a Malajsie. Česká republika je až na 50. místě mezi dovozci a na 37. místě mezi zeměmi, kam směřuje thajský export. Mezi hlavní komodity, které tvoří téměř tři čtvrtiny thajského exportu, patří automobily a jejich díly, elektronika, především počítače a jejich části, hard disky (zde patří Thajsko mezi jedny z největších světových výrobců), integrované obvody, energetická zařízení, spotřební elektronika, domácí elektrospotřebiče, chemikálie. Zbytek tvoří zemědělské produkty, potraviny a spotřební zboží.

Na straně dovozu převládají stroje a dopravní prostředky, suroviny, polotovary, paliva, hlavně ropa a zemní plyn.

OBCHODNÍ VÝMĚNA S ČESKEM ROSTE

Vzájemná obchodní výměna mezi Českou republikou a Thajskem má od roku 1999 stoupající tendenci, která byla narušena v letech 2009 globální krizí a v roce 2013 politickou nestabilitou v této asijské zemi. Obrat zahraničního obchodu v roce 2013 klesl meziročně o 8,2 % na 25,2 miliardy korun. Podle údajů Českého statistického úřadu dosahoval v roce 2013 podíl obratu zahraničního obchodu Česka s Thajskem na celkovém obratu zahraničního obchodu ČR 0,4 %, a zařadil tak Thajsko na 27. místo mezi našimi světovými obchodními partnery a na 5. příčku mezi zeměmi Asie. Thajsko se svým 0,1% podílem na vývozu zboží z Česka umístilo jako 54. mezi všemi partnerskými zeměmi a na třináctém místě mezi zeměmi asijského kontinentu. Na dovozu se podílelo 0,8 % a obsadilo celkově dvacáté čtvrté místo mezi dovozci a páté místo mezi asijskými zeměmi.

Z hlediska komoditní struktury se nejvíce na celkovém obratu zahraničního obchodu podílí stroje a dopravní prostředky, a to více než 70 %. Dvouciferných hodnot podílu ještě dosahovaly v roce 2013 tržní výrobky tříděné podle materiálu (10,3 %), pod které patří celá řada výrobků z různých materiálů (od výrobků z kůže, pryže, papíru, korku, dřeva, přízí a tkanin až po kovové výrobky, výrobky ze železa, oceli, neželezných kovů apod.). Obchodní bilance se od roku 1997 pohybuje v záporných číslech, kdy české vývozy nedosahují hodnot dovozů z Thajska.

Jedním z důvodů je zapojení obou zemí do takzvaných globálních hodnotových řetězců. V jejich rámci se z Thajska dováží především díly a součástky do automobilů a komponenty do počítačů, které se pak v České republice kompletují do finálních produktů a vyváží do zemí, se kterými máme díky těmto vývozům naopak kladné saldo obchodní bilance. V sektorovém členění kladného salda obchodní bilance dosáhla Česká republika s Thajskem pouze u chemikálií a příbuzných výrobků (239 milionů korun).

Největší měrou se na českém vývozu do Thajska podílí stroje a dopravní prostředky (37,4 %), tržní výrobky (20,4 %), chemikálie (16,7 %), průmyslové spotřební zboží (13,5 %), potraviny a živá zvířata (11,0 %). Na straně dovozu do Česka pak stroje a dopravní prostředky (76,2 %), tržní výrobky a průmyslové spotřební zboží (8,9 %, resp. 8,2 %).

V detailnějším členění můžeme jmenovat na straně našich vývozních položek například výrobky z plastických hmot, sušené mléko, elektrické přístroje, syntetické drahokamy, stroje a zařízení, střelné zbraně či spotřební zboží. U dovozů to jsou například stroje a elektrické přístroje, telekomunikační zařízení k automatickému zpracování dat, měřicí a kontrolní přístroje, díly a příslušenství motorových vozidel, kaučuk a podobně.

SLIBNÝM OBOREM JE ZDRAVOTNICTVÍ

I když je Thajsko poslední dobou zmítáno politickými otřesy a u některých komodit si chrání svůj trh celními tarify a dovozními licencemi, stále je pro nás atraktivní zemí s širokým potenciálem dosud nevyužitých obchodních příležitostí. Kvůli své geografické poloze je často sužováno mohutnými záplavami a thajská vláda vynakládá nemalé finanční prostředky do obnovy postižených oblastí. Právě zde by naše firmy mohly najít vhodné investiční příležitosti. Obchodní a investiční možnosti se nabízí při obnově zasažených oblastí, ale i v oborech, jako je železniční doprava, stavebnictví (s důrazem na rozvoj dopravní infrastruktury), ochrana životního prostředí, biotechnologie, úprava vod, energetika a alternativní energie, průmyslové stroje, dopravní prostředky a díly k nim, přesná technika apod.

Velmi slibným oborem podporovaným thajskou vládou je zdravotnictví, především zdravotnická technika a technologie. Díky vysoké úrovni poskytované zdravotní péče a nízkým cenám je Thajsko jednou z předních asijských destinací v takzvané lékařské turistice. Většina zdravotnické techniky a nemocničního vybavení je dovážena především z USA, Japonska a Německa.

Velkou výhodou je, že thajská vláda podporuje vstup zahraničního kapitálu do země a bezesporu i to, že z Thajska je snadný přístup i na trhy dalších zemí sdružení (ASEAN).

 

Lucie Mraštíková
odbor ekonomických analýz, MPO
mrastikova@mpo.cz


Thajsko je nazýváno Detroitem Východu. Své závody zde mají automobilky Honda, Chrysler, Toyota a další. Na snímku je společná továrna značek Ford a Mazda v provincii Rayong.
foto: reuters


Mezi důležité vývozní komodity Thajska patří také hard disky, země se řadí k jejich největším světovým výrobcům.
ilustrační foto: shutterstock